A.C.Grayling
Η αλήθεια
Σε έναν
ιδανικό κόσμο, ο διάλογος και η αντιπαράθεση θα είχαν ως σκοπό την αποκάλυψη
της αλήθειας ή τουλάχιστον τη σύγκλιση των απόψεων. Σε έναν τέτοιο κόσμο, η
επιθυμία κάθε καλοπροαίρετου ανθρώπου θα ήταν να θέτει άξιους στόχους και να
υιοθετεί τα καλύτερα μέσα για να τους πετύχει, ενώ θα προσπαθούσε να δώσει
λύση στα προβλήματα με τη συνεργασία, ξεπερνώντας τις διαφωνίες και τις
διαμάχες. Όμως ο πραγματικός κόσμος κάθε άλλο παρά ιδανικός είναι, και οι
άνθρωποι δεν επιδιώκουν να φτάσουν στην
αλήθεια, αλλά να επικρατήσουν στις διάφορες αντιπαραθέσεις* ούτε
επιζητούν το καλύτερο για τους πολλούς, αλλά το καλύτερο για τον εαυτό
τους. Για τη μεγάλη πλειοψηφία του κόσμου, η ιδιοτέλεια είναι
ισχυρότερο κίνητρο από τον αλτρουισμό, και ως εκ τούτου ο καθένας κάνει
ό,τι μπορεί για να υπερισχύσει στον ανταγωνισμό της καθημερινής ζωής.
Τόσο
επιτακτική είναι η ανάγκη του ανθρώπου για επικράτηση, που σχεδόν αμέσως μόλις
οι'Ελληνες φιλόσοφοι της κλασικής
αρχαιότητας άρχισαν να διερευνούν σε βάθος τη φύση των πραγμάτων,
ξεκίνησε και η τέχνη της ρητορικής, η τεχνική δηλαδή που χρησιμοποιεί κάποιος προκειμένου να επιβληθεί σε μια
αντιπαράθεση ανεξάρτητα από την αλήθεια ή την ουσία του εκάστοτε
ζητήματος.
Τίποτε
δεν έχει αλλάξει από τότε. Τόσο στο κοινοβούλιο όσο και στον Τύπο, το καθεστώς
της αντιπαράθεσης, του τρόπου δηλαδή με τον οποίο κάποιος προκαλεί,
κατηγορεί, υπεραμύνεται της θέσης του και αντεπιτίθεται, απαιτεί από όλους τους
εμπλεκόμενους στον δημόσιο βίο να κατέχουν πλήρως την τέχνη της ρητορικής.
Είναι αδιανόητο να αποδεχτεί κανείς μια κατηγορία πολιτικής φύσης ή να
παραδεχτεί τη λασπολογία του σκανδαλοθηρικού Τύπου. Επομένως, όλα τα διαθέσιμα
τεχνάσματα στρεψοδικίας πρέπει να επιστρατευτούν προκειμένου να υπερασπιστεί
κάποιος τον εαυτό του, ξεγλιστρώντας από τη δύσκολη θέση, αποφεύγοντας τις
ερωτήσεις, απαντώντας με ευλογοφανείς αοριστίες, εκτρέποντας και διαστρεβλώνοντας
το θέμα ελισσόμενος, προσπαθώντας πάντα να φαίνεται
ειλικρινής ενώ είναι το αντίθετο. Αυτή είναι η φύση των αντιπαραθέσεων στο
μεγαλύτερο μέρος της πολιτικής και δημόσιας ζωής, η οποία ως εκ τούτου δεν
αποτελεί κονίστρα διαλόγου αλλά εξευτελισμού.
Εκείνοι
που επινόησαν την αμφιλεγόμενη τέχνη της επικράτησης σε μια αντιπαράθεση, ακόμη
κι αν αυτό ήταν μια προσπάθεια να κάνουν τη
χειρότερη περίπτωση να φαίνεται ως η καλύτερη, ήταν οι σοφιστές της
αρχαίας Αθήνας, τους οποίους ο Σωκράτης και ο εξίσου διάσημος μαθητής
του, Πλάτωνας, απεχθάνονταν διότι δεν
έδειχναν κανένα ενδιαφέρον για την αλήθεια και (ακόμη χειρότερα, κατά
τον Σωκράτη) αμείβονταν για να διδάξουν τα τεχνάσματα τους.
Οι σοφιστές είχαν πάντα πολλούς πελάτες διότι η
επιτυχία στις πολιτείες του αρχαίου κόσμου εξαρτιόταν από τη ρητορική δεινότητα. Κάθε ενήλικος άνδρας ήταν μέλος του
κυβερνητικού σώματος και έπρεπε να αναλαμβάνει τις δικές του νομικές υποθέσεις
όταν υπήρχε ανάγκη. Μια τάξη γραφιάδων δημιουργήθηκε, οι οποίοι παρείχαν επ'
αμοιβή ομιλίες για κάθε περίσταση. Αυτό όμως δεν υποβάθμισε την αξία της ρητορικής,
που γρήγορα συστηματοποιήθηκε ως επιστήμη από τους πρώτους δασκάλους της.
Ο Άρτουρ Σοπενχάουερ, ένας από τους μεγαλύτερους φιλόσοφους του 19ου αιώνα, αναγνώρισε όλα τα
τεχνάσματα και τους ανειλικρινείς τρόπους της ρητορικής που
χρησιμοποιούνταν στις μέρες του, όιοτι είχε βαθιά γνώση της κλασικής ρητορικής
παράδοσης. Εξάλλου, τα είχε συναντήσει όλα αυτά στους δι-κολαβισμούς των
πολιτικών και των διάφορων άλλων υποκριτών, και σαν απάντηση έγραψε το οξύ έργο
του Η τέχνη του να έχεις πάντα δίκιο.
Αυτή η ανατρεπτική μικρή πραγματεία παρουσιάζεται ως
εγχειρίδιο επικράτησης έναντι οποιουδήποτε αντιπάλου σε μια αντιπαράθεση.
«Εριστική διαλεκτική» έγραψε ο ίδιος ο Σοπενχάουερ, συγκαλύπτοντας έτσι κάθε
ειρωνικό τόνο, «είναι η τέχνη του να λογομαχεί κανείς — και να λογομαχεί με
τέτοιο τρόπο ώστε να υπερασπίζεται επαρκώς τις θέσεις του — είτε έχει δίκιο
είτε άδικο». Και σαν να ήθελε να διαβεβαιώσει τους αναγνώστες του ότι το εννοούσε
ειλικρινά αυτό, πρόσθεσε: «Σε μια αντιπαράθεση, πρέπει να αγνοήσουμε την
αντικειμενική αλήθεια, ή μάλλον να την εκλάβουμε ως μια τυχαία συγκυρία, και να
επικεντρωθούμε μόνο στην υπεράσπιση της θέσης μας και στην αντίκρουση της
θέσης του αντιπάλου».
Ασφαλώς, η αληθινή πρόθεση του Σοπενχάουερ ήταν να
επιστήσει την προσοχή των αναγνωστών του στα τεχνάσματα που χρησιμοποιούν κατά
κόρον οι υπόλοιποι, είτε πρόκειται για πολιτικούς είτε για δημοσιογράφους,
διαφημιστές ή εμπόρους. Προφασιζόμενος ότι διδάσκει τη «στρεψοδικία» (όπως χαρακτήρισε
αργότερα ο ίδιος τη ρητορική), στην πραγμα-τικότητα δίδαξε πώς να την
αναγνωρίζει κανείς και, κατ' επέκταση, πώς να την αντιμετωπίζει. Αυτό το
δηκτικό μικρό έργο παραμένει ακόμη και σήμερα ένα πολύτιμο εργαλείο για τον
σκοπό αυτό.
Τα
τεχνάσματα που περιγράφει ο Σοπενχάουερ είναι
ποικίλα.
Εκνεύρισε τον αντίπαλο σου, κάνε προσωπική επίθεση στον ίδιο αντί στα
επιχειρήματα του, κάνε του τόσο πολλές ερωτήσεις ώστε να τον μπερδέψεις, εάν
αρνείται μια θέση, διατύπωσε την αλλιώς ώστε να φαίνεται πως τη δέχεται,
χρησιμοποίησε λεπτούς διαχωρισμούς και εξειδικευμένους ορισμούς προκειμένου να
συσκοτίσεις το ζήτημα, κάνε τον αντίπαλο σου να συμφωνήσει με αρκετές αληθείς
θέσεις κι ύστερα παρέμβαλε μεταξύ αυτών και τη θέση που θέλεις να παραδεχτεί,
απόσπασε γρήγορα την προσοχή του αντιπάλου σου από οποιοδήποτε επιχείρημα με το
οποίο θα μπορούσε να σε νικήσει, εισηγούμενος εναλλακτικούς τρόπους προσέγγισης
- κ.ο.κ., με δεκάδες ύπουλα κόλπα για να επικρατήσει κανείς σε μια αντιπαράθεση
πάση θυσία.
Ο
Σοπενχάουερ, παρά τη σοβαρότητα με την οποία περιγράφει τα κακόβουλα αυτά
τεχνάσματα και παρά τη γενικότερη απαισιόδοξη άποψη του για την ανθρώ-πινη
φύση, τασσόταν σαφώς κατά της ρητορικής. Το δόγμα που ακολουθούσε ήταν το vitam impendere vero («αφιέρωσε τη
ζωή σου στην αλήθεια»), κι αυτή η μικρή του πραγματεία ακολουθεί κατά κάποιον
τρόπο το δόγμα αυτό, διότι φανερώνει
ακριβώς τι δεν πρέπει να κάνει όποιος θέλει να είναι αληθινός και ειλικρινής
σε μια αντιπαράθεση.
Όπως
τα περισσότερα έργα του Σοπενχάουερ, Η τέχνη του να έχεις πάντα δίκιο είναι γεμάτη
σοφία και υποδόριο χιούμορ, αποτελώντας την καλύτερη θωράκιση ενάντια στις
ανέντιμες μεθόδους που χρησιμοποιούνται στους διαπληκτισμούς.
ΣΟΥ ΑΡΕΣΕ;
KANE LIKE ΔΕΙΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΤΟ street2310.blogspot.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου